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20110406

TILDA, CATHERINE and the "potiches"

screenshots from the "Potiche" trailer, directed by François Ozon, starring Catherine Deneuve

... I guess the thing about being a film DIVA is that your reputation, charm and of course your endless beauty easily outshine a not so brilliant performance when necessary. Anyhow, a film you're starring in will get a lot of attention because of your appearance, regardless of whether it deserves it or not. Such is the case, in my opinion, with POTICHE, François Ozon's latest not-so-much-of-a-masterpiece with which he finally proves that he is really UNABLE to do decent cinema (he has always been very much into props and costume... this time he overdoes it a little bit...), and, maybe to a lesser degree, with IO SONO L'AMORE (the film came out in Austria in early 2010, I am aware of the fact that it was produced almost two years ago and that I'm a little late on commenting). Catherine Deneuve as well as Tilda Swinton are the BIG NAMES that provide a lot of interest, and they are of course very fashionable women who mingle with the fashion flock. As a consequence, they are also magnificent billboards for product placement. A look at Potiche: isn't it (from a marketing point of view!!!) genial for ADIDAS that ever so glamorous Catherine Deneuve wears their vintage tracksuits, yes, Catherine Deneuve, best friend and muse of Yves Saint Laurent (TUXEDO!!!) in his heyday and definitely not the highstreet fashion kind of person... As for Swinton, in the first few scenes of the film directed by Luca Guadagnino (Raf Simons was involved in costume design for the film, a whiff of the current Jil Sander collection is certainly there ...), she constantly carries Hermès shopping bags, when climbing the DUOMO DI MILANO for example, or when visiting her (quite obnoxious mother-in-law) - that's so obvious and so clumsy that I had to start asking myself whether she does it like those women who carry around their GROCERY SHOPPING in a bag with the name of a luxury brand stamped onto it ...

"QUANDO SONO ARRIVATA A MILANO, HO DOVUTO IMPARARE A ESSERE ITALIANA" ... Swinton's Italian with an English accent is really ravishing ... not to mention her pidgin Russian ... uhu?
screenshot from the "Io Sono l'Amore" trailer, directed by Luca Guadagnino, starring Tilda Swinton

... je n'étais déjà pas fan du film AMORE (Io sono l'amore) dirigé par Luca Guadagnino et qui vivait de l'apparition de la grandiose (c'est-à-dire : en général, dans ce film-là elle ne m'a pas convaincu en tant qu'actrice, ni par son italien au pseudo-accent russe, ni par son russe à l'accent, euhm, écossais ?) Tilda Swinton (think Pomellato ? think right ...), je le suis encore beaucoup moins de la dernière oeuvre de François Ozon, POTICHE (le film vient de sortir en Autriche, c'est pour cela que j'en parle ici...). Pourquoi les comparer ? Eh ben, parce que les deux films vivent de l'apparition d'une vraie vedette, Tilda Swinton d'un côté, et Catherine Deneuve d'un autre, et dans les deux films, les costumes occupent un rôle très important (si c'est Raf Simons qui a collaboré à AMORE, POTICHE vit d'une esthétique décidément "vintage). Génial pour certaines marques, je dois dire (et je ne parle même pas de la similitude dans le choix de couleurs des vêtements portés par Tilda Swinton et la collection printemps/été 2010 de Jil Sander, savamment assurée par Mr. Simons). Ainsi, Mme Swinton porte constamment des sacs en plastique(et en cuir, naturellement) signés Hermès dans les premières scènes de AMORE, elle nous signale donc où elle vient de faire son shopping, et Madame Deneuve, eh ben ouais, on la voit en survêtements ADIDAS à plusieurs reprises - la Denevue en adidas, là aussi, c'est l'un des effents de la vague de BEST AGING qui se déploie sur nos têtes, hein ? ...

screenshot from the "Io Sono l'Amore" trailer, directed by Luca Guadagnino, starring Tilda Swinton - I swear that there's a Hermès shopping bag tucked away somewhere on the sofa ...

... ho visto recentemente - e lo so che sono usciti in Italia e in Francia tanto tempo fa, ma lo saprete sicuramente quanto tardano certi film finché escano all'estero - IO SONO L'AMORE (di Luca Guadagnino) e POTICHE (di François Ozon). Nessuno dei due mi ha convinto, anzi, POTICHE è stato una grande delusione perchè è stato l'ultima prova che Ozon non è più capace di fare film buoni, no, scusate, SOPPORTABILI. L'opera di Guadagnini è stata un po' meglio, ma non tanto. E tutti e due vivono, almeno per ciò che si tratta della pubblicità, dell'apparizione di GRANDI SIGNORE, cioè Tilda Swinton e Catherine Deneuve. Se l'effetto dello strano italiano parlato dalla Swinton (all'accento che si vuole russo, siccome, come lo dice lei stessa nel film, "quando sono arrivata a Milano ho dovuto imparare a essere italiana") impedisce che si sviluppi l'immagine di un carattere convincente, il problema della Deneuve è che, a 68 anni, si è fatta iniettare non so che cosa e ovviamente dappertutto, e ciò certamente non facilita il suo lavoro di attrice. Comunque, due grandiose attrici, due film, e un po' di moda, un po' di product placement. Non parlo neanche del lavoro di Raf Simons in IO SONO L'AMORE ma piuttosto dell'apparizione, qui e lì e costantemente, di certi marchi. Ad esempio tutte queste buste firmate HERMÈS portate ovunque dalla Swinton (forse con dentro la sua merenda?), sia sul Duomo di Milano sia dalla sua cattiva suocera. E la Deneuve? Come se fosse credibile che stesse facendo il suo workout (la Deneuve pare abbia del male a muoversi...), porta delle tute di ginnastica ADIDAS. Inverosimile, no? Oppure semplicemente un regalo marketing alla generazione dei BEST AGERS di cui ci parlano da tutte le parti? ...

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