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20120525

OLYMPIC olfaction

 things we can learn from perfume bottles:
the colour of SPORT is red, no doubt about that

... just as the art world is greatly excited and in upheaval whenever the Venice Art Biennial and documenta take place in the same year, the universe of sports(men) is upside down when Summer Olympics and the final of European soccer championships coincide. Interestingly, this also has a notable impact on the realm of beauty and cosmetics since no fragrance known to man seems to be left untouched by this athlectic (well...) frenzy. "Sport" versions of almost any scent on the market (interesting: almost all of them bear the "Sport" label in red on their bottles...) have been flooding our offices and the drugstore of your choice these past few months, you can find a selection of them pictured above and below, from Dolce and Gabbana's the one Sport via Givenchy's Play Sport, Armani's Code Sport to Boss Sport and Kenzo Sport, none of the big names is missing. I hope you won't mind me saying that I'm happy and relieved Chanel didn't feel inclined to touch on "Pour Monsieur" or "Egoïste" (even though the "Egoïste Platinum" version is awful enough, as it were) - they did bring out an "Eau extrême" (my oh my...) of "Allure Homme Sport" though. You know what, I shall even dare to give you a rough overall verdict: even familiar and rather charming, not too ostenatious olfactory compositions are, whenever they have to be reinterpreted to fit the "Sport" label, modified beyond recognizability and, I hope you don't mind me saying that, thus become "masculine" in a rather blatant, and frequently not very attractive way. But again, you'll tell me that athletes do need more efficient fragrances and that would indeed seem to be the case, my nose can confirm after sniffing through the selection of Sport fragrances you can see here ...

rien à faire, le "Sport" est d'habitude plus royal que le roi,
en termes de masculinité ... 

... c'est un peu comme dans le monde de l'art où, tous les dix ans, la biénnale de Venise et la documenta de Kassel coincident. Cet été les fans des grands événements sportifs se verront recompensés par les Jeux Olympiques de Londres (hélas!, Paris ...) et la finale du Championnat européen de football. Ce qui suprendra peu vu l'importance de ces événements pour le consommateur moyen : presque toutes les marques de beauté se sont retrouvés dans la nécessité absolue de réinterpréter quelques uns de leurs parfums masculins pour en donner une version "Sport" (d'habitude, c'est marqué en rouge sur le flacon ...). On les trouve en grand nombre et nous en avons reçu des masses dans la rédaction ces derniers mois. Je ne vous montre qu'une sélection aléatoire, ça va de Dolce & Gabbana "the one Sport" jusqu'à Givenchy Play Sport et Boss Sport. Je suis bien évidemment conscient que l'on ne peut que difficilement disputer des goûts ainsi que des couleurs et des odeurs, mais pour mon nez la version "sportive" de parfums que j'aime assez bien normalement est, dans la plupart des cas, trop "masculine", trop "athlète", bref, trop envahissante et, souvent, métallique et fraîche de manière très simpliste. Le sport, en parfumerie, semble impliquer une certaine efficacité olfactive qui aura peut-être à voir avec l'occupation préponderante de ces machines à transpiration. Bon, en tout cas, je ne serai certainement pas triste quand le flux de ces fragrances aura cessé ...    



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