... the thing about public art is that (a) it's exposed to a living urban environment which makes the eventual aesthetic effect somewhat unpredictable and that (b) city users can see it taking shape when they walk by. Now, last week I saw the new inflatable monkey by Stefan Sagmeister in Vienna's Public Art Space on Karlsplatz, rather dowdily struggling to retain the air that was being blown into it. And I witnessed how some of the inflatable plastic sculptures outside Museumsquartier were lying around and looking frighteningly rubbish-like.

And then of course, on my way to work, I witnessed how Francesca Habsburg's pavilion project Morning Line was finally being erected in Vienna. Francesca's art foundation TB A-21 is located in Vienna, as well you know, and after previous appearances in Venice (in a fragmented version), Sevilla and Istanbul (I think London was an option but didn't take place), the, uhm, well, "pavilion" now moves to Austria. Its opening or inauguration (to think that a work of public art should be "opened", I've always found this idea rather absurd) will take place in the form of a music festival spanning several days in early June. And Francesca's artsy flock will hit the town, and I guess they'll arrive right from Venice where they'll have attended the opening of la Biennale. Incredibly restless, the art world ...
... qu'est-ce que j'allais vous dire ? Eh ben, surtout que l'art urbain, PUBLIC ART, comme son nom l'indique si bien, trouve sa place dans l'espace public , où la dynamique et la vivacité de la ville rendent impossible de prévoir avec une certitude totale l'effet (esthétique) d'une œuvre. La semaine dernière, je suis passé à côté du singe enflable conçu par l'Autrichien new-yorkais Stefan Sagmeister pour le PUBLIC ART SPACE à Karlsplatz, ce n'était pas si beau à voir je dois dire, et puis j'ai encore vu les quelque peu minables sculptures en plastique devant le Museumsquartier (dont je vous avais déjà parlé) - tant d'œuvres d'art enflables en fait, c'est cela, désormais, la première idée qui vient à l'esprit des artistes invités à créer des installations temporaires ? Bon, sinon il y a encore un projet-phare qui viendra bientôt à Vienne, c'est le pavillon (type Serpentine Gallery Pavilions...) MORNING LINE commissionné par la fondation d'art de Francesca Habsburg (ou Thyssen, si vous voulez - c'est ainsi qu'on la connaît en Espagne de toute manière).


Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire