t>

20110510

WATCH ART takting shape (more or less of it)

"Everybody thinks they are right" by Stefan Sagmeister

... the thing about public art is that (a) it's exposed to a living urban environment which makes the eventual aesthetic effect somewhat unpredictable and that (b) city users can see it taking shape when they walk by. Now, last week I saw the new inflatable monkey by Stefan Sagmeister in Vienna's Public Art Space on Karlsplatz, rather dowdily struggling to retain the air that was being blown into it. And I witnessed how some of the inflatable plastic sculptures outside Museumsquartier were lying around and looking frighteningly rubbish-like.


And then of course, on my way to work, I witnessed how Francesca Habsburg's pavilion project Morning Line was finally being erected in Vienna. Francesca's art foundation TB A-21 is located in Vienna, as well you know, and after previous appearances in Venice (in a fragmented version), Sevilla and Istanbul (I think London was an option but didn't take place), the, uhm, well, "pavilion" now moves to Austria. Its opening or inauguration (to think that a work of public art should be "opened", I've always found this idea rather absurd) will take place in the form of a music festival spanning several days in early June. And Francesca's artsy flock will hit the town, and I guess they'll arrive right from Venice where they'll have attended the opening of la Biennale. Incredibly restless, the art world ...

struggling: one of the inflatable temporary sculptures outside the MQ

... qu'est-ce que j'allais vous dire ? Eh ben, surtout que l'art urbain, PUBLIC ART, comme son nom l'indique si bien, trouve sa place dans l'espace public , où la dynamique et la vivacité de la ville rendent impossible de prévoir avec une certitude totale l'effet (esthétique) d'une œuvre. La semaine dernière, je suis passé à côté du singe enflable conçu par l'Autrichien new-yorkais Stefan Sagmeister pour le PUBLIC ART SPACE à Karlsplatz, ce n'était pas si beau à voir je dois dire, et puis j'ai encore vu les quelque peu minables sculptures en plastique devant le Museumsquartier (dont je vous avais déjà parlé) - tant d'œuvres d'art enflables en fait, c'est cela, désormais, la première idée qui vient à l'esprit des artistes invités à créer des installations temporaires ? Bon, sinon il y a encore un projet-phare qui viendra bientôt à Vienne, c'est le pavillon (type Serpentine Gallery Pavilions...) MORNING LINE commissionné par la fondation d'art de Francesca Habsburg (ou Thyssen, si vous voulez - c'est ainsi qu'on la connaît en Espagne de toute manière).

on Schwarzenbergplatz, an interesting combination: Francesca Habsburg's art pavilion, and the Red Army Memorial as an improbable backdrop

Je pense que le pavillon va être inauguré à Vienne (il a déjà été présent à Séville, à Istanboul, et il a été montré en forme provisoire et fragmenté à la biénnale de Venise il y a trois ans) en début de juin, juste après l'ouverture de la prochaine édition de la BIENNALE DI VENEZIA, et on verra donc tous les artistes et architectes qui l'ont conçu, CE SERA UN PLAISIR PARTICULIER (enfin...), et il y aura aussi un petit festival de musique pour fêter l'ouverture officielle. Reste à voir si cela fait du sens d'inaugurer une œuvre d'art urbain que tout le monde peut voir en train de prendre sa forme finale ...

think Mandelbrot, and fractals, and the destruction of the universe (or something along these lines, I already forgot to be honest)

Aucun commentaire: